E-Commerce

Sinds de komst van het internet is het mogelijk geworden om online diensten en producten te verhandelen met e-commerce. Dit helemaal vanuit huis en zonder dat je voor een baas hoeft te werken.

In dit artikel zullen we kijken naar e-commerce. Daarbij behandelen wat e-commerce is, welke producten en platformen er zijn en wat je ermee kunt verdienen.

Wat is e-commerce?

E-commerce is een best ruim begrip. Het komt neer op het handel drijven via het internet. Hierbij kunnen zowel diensten als producten worden verhandeld. 

Waar fysieke winkels al eeuwen bestaan, vond de eerste digitale transactie pas plaats in 1994. Sindsdien groeit het aandeel diensten en producten dat via het internet wordt gekocht elk jaar. Dit terwijl het aantal fysieke winkels afneemt en steeds meer mensen online aankopen doen. 

Doordat tegenwoordig zoveel mensen aankopen doen via het internet, kun je hier ook van profiteren. Dit door een eigen webshop op te zetten of via bol.com te verkopen. 

Het mooie van e-commerce is dat het een lage investering vereist. Vroeger voor het internet moest je ruim € 300.000,- investeren om een winkel te beginnen. Tegenwoordig kan dit via het internet al voor € 50,-. Daarmee is e-commerce een middel dat iedereen kan inzetten om online geld te verdienen.

E-commerce producttypes

Met e-commerce heb je verschillende producttypes die je kunt verkopen. Dit zijn digitale producten, fysieke producten en servicegerichte producten.

Digitale producten

digitaal product

Het verkopen van digitale producten is over het algemeen het makkelijkst. Voorbeelden van digitale producten zijn e-books, videocursussen, licenties en sjablonen.

Het grote voordeel van digitale producten is dat je geen voorraad nodig hebt. Daarnaast hoef je niet bezig te zijn met het transporteren van producten naar de klant. Wanneer je bijvoorbeeld een e-book schrijft, kun je die zo vaak verkopen als je wilt.

Fysieke producten

Naast digitale producten heb je ook fysieke producten. Dit zijn alle producten die tastbaar zijn voor mensen. Voorbeelden hiervan zijn kleding, schoenen, laptops, posters en pennen. Via het internet kun je zowat alles verkopen wat tastbaar is.

In vergelijking met digitale producten hebben fysieke producten het nadeel dat je ook bezig bent met het transporten van de producten. Dit omdat bij een aankoop van een product je het naar de klant moet transporteren. Daarbij heb je ook het risico dat er iets mis gaat tijdens het transport van de producten.

Servicegerichte producten

Als laatste categorie heb je servicegerichte producten. Hierbij betaald een klant voor een bepaalde service. Online heb je bijvoorbeeld veel bedrijven die marketing of SEO-services verrichten. 

Ook heb je platforms zoals Fiverr, waar veel particulieren servicegerichte producten aanbieden. De services die via Fiverr worden aangeboden zijn bijvoorbeeld logo’s maken, websites bouwen en afbeeldingen editen. 

Servicegerichte producten hebben wel een nadeel. Dit is dat het inkomen van deze producten nooit passief zal zijn. 

Platformen voor E-Commerce

Voor e-commerce heb je drie platformen die je goed kunt gebruiken. Dit is Bol.com, Shopify en Fiverr.

E-Commerce met Bol.com

e-commerce bol.com

Wat veel mensen niet weten is dat op Bol.com 50% van de producten worden verkocht door andere partijen dan Bol.com zelf. Dit zijn verkopers die producten verkopen via de site van Bol.com om hiermee geld te verdienen. De betaling gaat dan via Bol.com, echter blijft de klantenservice van producten bij de externe verkoper.

Hierdoor is naast producten verkopen via een eigen webshop, Bol.com ook een middel dat je kunt gebruiken. Het voordeel van Bol.com is dat het jaarlijks miljoenen bezoekers heeft, die jouw producten kunnen kopen. 

Het aanbieden van producten op Bol.com is gratis, echter betaal je wel een commissie zodra je iets verkoopt. De commissie die je betaalt wanneer je een product verkoopt via Bol.com is gemiddeld 12,5%. 

E-Commerce met Shopify

Wanneer je een webshop wilt opzetten is Shopify een van de beste platforms om dit mee te doen. Het opzetten van een webshop via Shopify is namelijk erg eenvoudig. Dit doordat het een alles-in-een software is met veel verschillende functies.

Functies van Shopify zijn:

  • Het beheren van bestellingen;
  • Bezoekers van je webshop betalingen laten doen op verschillende platformen;
  • Cadeaubonnen maken en beheren;
  • Opzetten van e-mails naar klanten met e-mailsjablonen;
  • Verzorgen van de webhosting en de domeinnaam van je webshop;
  • Promotie van producten opzetten via Facebook en Google;
  • En nog veel meer.

Het voordeel van een webshop opzetten met Shopify is dat je wat voor jezelf kunt opbouwen. Waar je bij andere methodes afhankelijk bent van een grote partij zoals Bol.com of Fiverr is dit bij een eigen webshop niet het geval. Hierdoor heb je alles zelf in handen en kunnen opgebouwde inkomsten niet zomaar wegvallen.

E-commerce met Fiverr

Fiverr is een platform waarop je servicegerichte producten kunt verkopen. Het voordeel van Fiverr is dat je zelf geen webshop hoeft te maken. Door gebruik te maken van hun platform scheelt het je veel tijd en energie. Bovendien heeft Fiverr maandelijks meer dan 1,5 miljoen bezoekers per maand, die mogelijk jouw product kunnen kopen.

Op Fiverr kun je terecht wanneer je producten faciliteert zoals:

  • Logo’s maken;
  • Voice overs maakt;
  • WordPress sites bouwt;
  • SEO-hulp;
  • Video’s bewerkt;
  • En nog veel meer.

Het gebruik van Fiverr heeft wel een aantal nadelen. Zo ben je ten eerste afhankelijk van Fiverr. Daardoor kunnen ze je op elk moment van hun platform gooien. Daarnaast betaal je aan Fiverr 20% van je inkomsten voor het gebruik van hun site.

Wat verdien je met E-commerce?

Met e-commerce hangen je verdiensten af van je inkomsten en uitgaven. Wanneer je bijvoorbeeld € 10.000,- aan omzet hebt met een webshop en € 8.000,- aan inkoopkosten en promotiekosten, maak je € 2.000,- winst. 

Je verdiensten hangen dus af van hoeveel producten je verkoopt en de winstmarge die je op de producten hebt. 

Als voorbeeld van een persoon die e-commerce gebruikt om online geld te verdienen nemen we Jia Ruan. Hij gebruikt e-commerce door producten te verkopen via Bol.com. Hiermee verdient die inmiddels € 50.000,- per maand, op een 23-jarige leeftijd.

Hoe begin je met E-Commerce?

Om succesvol te worden met e-commerce moet je tijd en energie stoppen in een business die je wilt opbouwen. We raden de volgende vier stappen aan.

  1. Kies het platform waarop je e-commerce wilt toepassen. De platformen die we aanraden zijn Shopify, Bol.com en Fiverr.
  2. Bedenk welke producten of diensten je wilt gaan verkopen. Denk daarbij goed na over factoren zoals de populariteit, concurrentie en wat je ermee kunt verdienen.
  3. Zet je webshop of andere vorm van e-commerce op. Je moeten namelijk potentiële consumenten gaan bereiken, om je product of dienst te verkopen.
  4. Probeer met je gekozen vorm van e-commerce zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Hiervoor kun je social media inzetten. Als je bijvoorbeeld meer bezoekers naar een gemaakte webshop krijgt, is de kans ook groter dat je meer producten verkoopt.

Wanneer je meer wilt leren over het beginnen van een webshop via Bol.com raden we de Bol Masterclass aan. Hierin leer je om succesvol producten te verkopen via Bol.com en daaraan geld te verdienen.

Banner Bol masterclass

Plaats een reactie