Unique Selling Points Voorbeelden

In dit artikel kijken we naar 8 unique selling points voorbeelden. Daarbij kijken we ook naar wat unique selling points zijn en hoe je ze bedenkt.

Unique selling points (USP) ook wel genoemd unique selling proposition is een begrip bedacht door Rosser Reeves van de Ted Bates & Company. Het idee achter unique selling points is destijds ontstaan om succesvolle reclamecampagnes uit de jaren 40 te verklaren.

De theorie was namelijk dat in deze reclamecampagnes unieke voorstellen werden gedaan aan potentiële klanten. Daarmee werden klanten overtuigd om van merk te wisselen. 

Wat zijn unique selling points?

Tegenwoordig beschrijven unique sellings points, unieke eigenschappen van een product of dienst. Hiermee onderscheid je producten of diensten van de concurrentie door onderscheidende eigenschappen te noemen. 

Unique selling points hebben een aantal eisen:

  • Het moet zich verplaatsen in de klant;
  • Je moet begrijpen waarom een klant een product koopt;
  • Het moet weergeven waarom een klant voor een bepaald product moet kiezen en niet voor een vergelijkbaar product. 

Bij affiliate marketing worden unique selling points ook veel toegepast. Affiliate marketing is het promoten van andermans producten en diensten. Voor het promoten ontvang je vervolgens een commissie na het realiseren van een verkoop of lead.

Wil jij meer leren over affiliate marketing en het toepassen van unique selling points om geld te verdienen? Neem dan eens een kijkje bij de Affiliate Marketing Revolutie. Hierbij leer je een affiliate marketing website te bouwen waarmee je een extra inkomen opbouwt.

Unique selling points voorbeelden

Om een beter beeld te krijgen laten we 8 unique selling points voorbeelden zien. Als eerst laten we een aantal unique selling points zien van bekende bedrijven. Vervolgens laten we voorbeelden zien van unieke aspecten die worden gebruikt bij unique selling points.

Unique selling points voorbeelden van bedrijven

unique selling points voorbeelden-1

Unique selling points komen vaak voor bij bedrijven. Ze gebruiken deze punten om hun product of dienst te onderscheiden van de concurrentie. Dit met het doel om meer klanten te krijgen.

Unique selling points voorbeelden van bedrijven zijn:

  • M&M’s: “The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand”.

    Met dit punt probeert M&M’s vooral de kwaliteit van hun product te promoten. Dit door te vermelden dat het chocola niet in je handen smelt, maar alleen in je mond. Dit ziet de consument als voordeel doordat ze geen vieze handen zullen krijgen.
  • Domino’s Pizza: “You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less or it’s free”.

    Dit is een relatief lang unique selling point. Het zegt echter wel dat Domino’s een verse pizza bezorgt in 30 minuten. Daarbij geeft Domino’s de klant ook nog eens garantie. Dit door te zeggen dat de pizza gratis is wanneer ze niet binnen 30 minuten bezorgen.
  • FedEX: ‘’When it absolutely, positively has to be there overnight.’’

    Met dit unique selling point wilt FedEX aanduiden dat ze een snelle service hebben. Daarbij willen ze inspelen op klanten die graag hun pakketten snel willen versturen.

Naast bedrijven die duidelijke unique selling points gebruiken, heb je ook bedrijven die hier niet voor kiezen. Het grootste voorbeeld hiervan is Apple.

Unique selling points voorbeelden van unieke aspecten

hoe maak je unique selling points

Over het algemeen zeggen unique selling points wat over een uniek aspect van een product of dienst. Daarbij wordt meestal voor een aspect gekozen waarin het bedrijf de beste wilt zijn.

Als voorbeeld kijken we naar de supermarkten in Nederland. Supermarkten als Lidl en Jumbo richten hun unique selling points vooral op het hebben van goedkope prijzen. Dit terwijl een supermarkt als Plus zich weer richt op de kwaliteit van hun producten. Daarmee zie je dat verschillende bedrijven in een branche andere aspecten kiezen waarmee ze de beste willen zijn.

Voorbeelden van dit soort unieke aspecten zijn:

  • De goedkoopste zijn;
  • De snelste levertijd hebben;
  • Beste service hebben;
  • Dichtbij in de buurt zitten;
  • Beste kwaliteit hebben.

Hoe maak je unique selling points?

Nu je weet wat unique selling points zijn en we voorbeelden hebben laten zien, is het tijd om je eigen unique selling points te maken. Hiervoor raden we de volgende stappen aan.

  1. Analyseer je product of dienst. Bedenk daarbij wat de zwakke en sterke punten zijn van je product of dienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goedkope prijs, beste kwaliteit of goede serviceverlening. 
  2. Analyseer je producten en diensten van de concurrentie. Uiteindelijk moet je met een unique selling point opvallen. Stel je concurrenten hebben allemaal een unique selling point die zegt dat ze de goedkoopste zijn, kun je die beter niet gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk meer zult opvallen bij klanten.
  3. Zet je eigen unique selling points op. Kies daarbij een aantal sterke punten van je product of dienst. Kijk vervolgens naar welke sterke punten de concurrentie nog niet gebruikt. Het beste kun je namelijk een sterk punt van je product nemen die de concurrenten nog niet of weinig gebruiken. Daarmee kun je sterke unique selling points opzetten, waarmee je de klant kunt overhalen. 

Mocht je moeite hebben met het opstellen van unique sellings points, kun je altijd inspiratie halen uit de unique selling points voorbeelden.

In welke situaties kun je een unique selling points toepassen?

Je kunt unique selling points in veel situaties toepassen. Hieronder vind je een opsomming van de situaties waarbij je ze kunt inzetten.

  • Promoten van een product of dienst;
  • Promoten van een sociale media kanaal zoals een Facebook pagina of YouTube kanaal;
  • Promoten van jezelf door unique selling points op een CV of in een sollicitatiebrief te zetten;
  • Bij het maken van een affiliate marketing website;
  • Promoten van een bedrijf bij klanten;
  • En nog veel meer.

Unique selling points zijn dus op veel manieren toepasbaar. Uiteindelijk kan het ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld meer producten verkoopt. Hierdoor is het opzetten van een unique selling point en daar goed over nadenken erg belangrijk. Gebruik unique selling points dus in je voordeel, want voordeel is er zeker uit te halen!

afm banner

Plaats een reactie