Wat is dropshipping?

De laatste jaren is dropshipping bij webwinkeliers steeds populairder geworden. Dit doordat dropshipping verschillende voordelen met zich meebrengt. Maar wat is dropshipping nu eigenlijk precies?

In dit artikel kijken we naar wat is dropshipping, voor- en nadelen, dropshipping automatiseren en hoe je begint met dropshipping.

Wat is dropshipping

Bij dropshipping levert de leverancier, producent of groothandel producten direct aan de eindgebruiker. Dit houdt in dat producten direct naar de klant worden gestuurd en dat de webwinkelier geen voorraad hoeft te houden. In feite wordt de webwinkel in het transportproces overgeslagen.

Zelfs grote partijen als bol.com en Coolblue maken gebruik van dropshipping, bij sommige van hun producten.

Voordelen van dropshipping

voordelen van dropshipping

Het grootste voordeel van dropshipping is dat je geen eigen voorraad hoeft te hebben. Dit doordat producten direct van de leverancier naar de klant worden verstuurd. 

Daarbij heeft het ook als voordeel dat je zelf niet fysiek pakketten hoeft in te pakken en versturen. Dit doet de leverancier eenmaal voor je. Daarmee heb je als voordeel dat het een hoop tijdwinst oplevert, omdat je zelf geen pakketten hoeft te versturen.

Doordat je geen eigen voorraad hebt, loop je ook geen risico’s zoals restvoorraad en producten die over datum zijn. Dit heeft als voordeel dat je een breder assortiment kunt verkopen. Daarnaast heb je ook minder kapitaal nodig voor je webshop. 

Nadelen van dropshipping

Het grootste nadeel van dropshipping is dat je afhankelijk bent van een leverancier. Dit terwijl je aansprakelijk bent bij de consument voor garantie, levertijd en kwaliteit van de producten. Mocht er iets mis gaan bij de leverancier, kun je al snel ontevreden consumenten krijgen. 

Een ander nadeel is dat leveranciers vaak niet exclusief aan je leveren. Dit heeft als gevolg dat andere webwinkels hetzelfde assortiment kunnen aanbieden. Hierdoor heb je ook nog eens te maken met extra concurrentie.

Verder is ook nog een nadeel dat je meestal geen extra’s flyers of folders bij de producten kunt verzenden. Dit hangt echter van de leverancier af waarmee je werkt.

Dropshipping automatiseren

Met dropshipping is het ook mogelijk om bestellingen te automatiseren. Dit houdt in dat wanneer een klant iets in je webshop bestelt, de order automatisch naar de dropshipper wordt verstuurd. Die kan dan vervolgens de bestelling uitvoeren.

Daarbij kun je ook automatiseren dat consumenten op de hoogte worden gehouden van hun bestelling. Bijvoorbeeld over wanneer de bestelling bezorgd wordt.

Wanneer je met dropshipping alles automatiseert, kun je rustig op vakantie gaan terwijl alle bestellingen automatisch uitgevoerd worden.

Verdiensten van dropshipping

Hoewel de marges bij dropshipping over het algemeen lager liggen, kun je er nog steeds goed aan verdienen. 

De reden dat de marges lager liggen is omdat de dropshipper werk voor je doet, zoals het inpakken en versturen van de pakketten. Doordat de dropshipper dit doet, verdien je eenmaal wat minder.

Daarnaast heb je bij dropshipping vaak met meer concurrentie te maken. Veel dropshippers leveren namelijk dezelfde producten aan verschillende webwinkels. Hierdoor kun je vaak een minder hoog bedrag vragen voor producten. Dit heeft als gevolg dat de marges lager liggen dan die van een exclusief leverbaar product.

Hoe begin je met dropshipping?

Wanneer je met dropshipping wilt beginnen, raden we aan om de volgende stappen te volgen.

hoe begin je met dropshipping
  1. Begin met zoeken naar een dropshipping partij. Dit kan bijvoorbeeld een leverancier, groothandel of producent zijn. Bij het zoeken naar een dropshipping partij, is het aangeraden om te kijken of een partij betrouwbaar is. Je wilt immers niet werken met een partij die bestellingen niet zorgvuldig uitvoert.
  2. Wanneer je een betrouwbare partij hebt gevonden, ga dan onderzoeken welke producten beschikbaar zijn voor dropshipping. Kijk daarbij of beschikbare producten ook geschikt zijn voor jouw webwinkel. Daarnaast is het belangrijk dat producten die je wilt gaan aanbieden voorzien zijn van alle belangrijke informatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld foto’s, beschrijvingen en gewichten.
  3. Onderzoek waar de dropshipper gevestigd is. Dit kan namelijk effect hebben op de kwaliteit, levertijd, douanekosten en prijs van de producten. Zo zijn partijen uit Azië meestal goedkoper, maar leveren daartegen weer een lagere kwaliteit aan producten. Over het algemeen zijn partijen uit Europa het meest betrouwbaar.
  4. Onderzoek andere voorwaarden van de dropshipper. Denk hierbij aan het contract, marges en het retourbeleid. Deze factoren kunnen uiteindelijk effect hebben op wat je verdient met dropshipping.
  5. Bekijk of je bij de dropshipper een realtime inzicht hebt in de voorraad. Je wilt namelijk voorkomen dat klanten producten bestellen in je webwinkel, terwijl het product niet eens bij de dropshipper beschikbaar is. Met realtime informatie over de voorraad kun je dit voorkomen.

Bij de zoektocht naar een dropshipper kun je vaak ook onderhandelen over de verschillende factoren die zojuist besproken zijn. Het is ook aangeraden om op het internet informatie te zoeken over een dropshipper. Hieruit kun je vaak vinden of de dropshipper wel of niet betrouwbaar is. Bekijk verder ook eens ons artikel over beginnen met E-Commerce.

Plaats een reactie